Nowa dyrektor artystyczna częstochowskiego Teatru

Nowa dyrektor artystyczna częstochowskiego Teatru

Częstochowski Teatr im. Adama Mickiewicza będzie mieć nowego dyrektora artystycznego. Pod koniec wakacji Piotra Machalicę zastąpi znana reżyserka filmowa i teatralna Magdalena Piekorz.

 

Magdalena Piekorz została przedstawiona podczas spotkania z dziennikarzami w foyer teatru.

Bardzo się cieszę, że znakomita reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, a jednocześnie doktor sztuki filmowej, przyjęła naszą propozycję. Tym bardziej, że wybrali ją sami aktorzy i dyrekcja teatru. Liczymy, że czekają nas dobre sezony.

Magdalena Piekorz rozpocznie pracę 31 sierpnia i będzie ją kontynuować przynajmniej przez 3 sezony artystyczne. Jej kandydatura na stanowisko Zastępcy Dyrektora ds. Artystycznych została uzgodniona podczas spotkania dyrektora z zespołem aktorskim oraz przedstawicielami działu promocyjno-literackiego częstochowskiego Teatru.

Pomysł, by to stanowisko zaproponować właśnie Magdalenie Piekorz wyszedł od samych aktorów. Po pierwszym spotkaniu w Katowicach wiedzieliśmy już, że to dobry wybór. Do tej pory w żadnym chyba teatrze w Polsce nikt w taki sposób wybierał sobie szefa, więc to też ewenement – zaznaczył Robert Dorosławski. Prezydent i dyrektor podkreślali również, że zmiana osoby na stanowisku dyrektora artystycznego nie oznacza pożegnania z Piotrem Machalicą. Będzie on nadal artystycznie związany z Częstochową i Teatrem im. Adama Mickiewicza.

Pierwsza propozycja, jaką szykować będzie dla widzów nowa dyrektorka artystyczna to spektakl „Pośród ciemności” oparty na czarnej komedii w reżyserii Pedro Almodóvara. Jak sama podkreśliła, po obejrzeniu kilku spektakli na częstochowskich deskach, widzi w aktorach duży potencjał i poziom artystyczny, który chciałaby utrzymać, a przy tym dać im szansę na pokazanie całego wachlarza swoich możliwości w różnych formach teatralnych. Ale do tego potrzeba czasu i dokładnego poznania struktury, sposobu pracy aktorów i specyfiki częstochowskiej sceny.

Przede wszystkim ta propozycja to dla mnie ogromne zaskoczenie, ale też ogromny zaszczyt, że przychodzę tu po takich nazwiskach, jak Henryk Talar, Marek Perepeczko, czy Piotr Machalica. zdradziła. – Co do repertuaru, chciałabym by ten był zróżnicowany. Nie chcę uciekać ani od klasyki, ani od repertuaru współczesnego, czy psychologicznego. Nie możemy też zaniedbywać dzieci, które są niezwykle wdzięcznymi odbiorcami sztuki. W tej kwestii też chciałabym postawić na mniej znane tytuły. No i mam też pomysł, by zapraszać innych aktorów na gościnne występy oraz by częstochowski teatr zaczął wyjeżdżać i częściej pokazywać to, co ma do zaoferowania – w innych ośrodkach.

Reżyserka m.in. głośnego filmu „Pręgi” obejrzała ostatnio kilka spektakli częstochowskiego Teatru i była pod dużym wrażeniem m.in. adaptacji Czechowa („Czechow. Żarty z życia”). Jeżeli chodzi o kolejne plany repertuarowe nowa dyrektorka artystyczna naszej sceny wspomniała m.in. o widowisku teatralno-muzycznym opartym na motywach II części mickiewiczowskich „Dziadów”, inspiracjach dramaturgią amerykańską lat 50. i 60. (w kontekście przedstawień na Scenę Kameralnej), dramatami Thomasa Bernharda czy bajkami rosyjskimi.

31 sierpnia upływa również obecna kadencja Roberta Dorosławskiego jako naczelnego dyrektora Teatru. W oparciu o zapisy Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wszczęto procedurę, w efekcie której zostanie on ponownie powołany – w trybie pozakonkursowym – na stanowisko dyrektora na kolejną kadencję. Obejmie ona okres trzech sezonów artystycznych, tj. od 1 września 2018 do 31 sierpnia 2021 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poproszone o opinię w sprawie tej nominacji – nie wniosło zastrzeżeń.

Magdalena Piekorz to reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, doktor sztuki filmowej. Ukończyła reżyserię na Wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; od 2004 do 2016 adiunkt i wykładowca na Reżyserii WriTV, pełniła także funkcję dyrektora artystycznego w Instytucji Filmowej „Silesia-Film”.

Na swoim koncie ma wiele filmów dokumentalnych i fabularnych, które kręciła zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. w Bośni i USA) i które przyniosły jej prestiżowe nagrody. Za debiut fabularny „Pręgi” otrzymała w 2004 r. Złote Lwy na Festiwalu w Gdyni. W 2005 roku film był polskim kandydatem do Oscara. „Senność” z 2008 nagrodzona została Złotym Klakierem i otrzymała nagrody FFP w Nowym Yorku i Seattle. „Zbliżenia” z 2016 r. przyniosły nagrody za muzykę i zdjęcia na Festiwalu „Prowincjonalia” we Wrześni.

Równolegle z twórczością filmową Magdalena Piekorz z powodzeniem realizuje spektakle teatralne. Od 2005 roku w dorobku reżyserki znalazły się spektakle: „Doktor Haust (monodram, w roli tytułowej – Michał Żebrowski) – Teatr Studio w Warszawie, „Łucja szalona” (współpraca m.in. z Krzysztofem Kolbergerem) – Teatr Słowackiego w Krakowie, „Miłość i gniew” – Teatr Słowackiego w Krakowie, „Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków”- adaptacja i reżyseria – Teatr Rozrywki w Chorzowie, musical „Oliver!” – pięć lat w stałym repertuarze Teatru Rozrywki (120 osób w obsadzie, nominacje do Złotych Masek ), „Hotel Nowy Świat” – Teatr Polski w Bielsku-Białej (nominacje do Złotych Masek), „Wizyta Starszej Pani” (z Anną Polony w roli tytułowej ) – Teatr Śląski w Katowicach.

Zrealizowała także Teatr Telewizji „Techniki negocjacyjne” z Agnieszką Grochowską i Mariuszem Bonaszewskim w rolach głównych oraz „Panna Madonna, Legenda Tych Lat” – koncert piosenek Ewy Demarczyk zrealizowany w ramach Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

W wolnych chwilach pisuje wiersze i teksty piosenek. W przygotowaniu jest także pierwsza powieść Magdaleny Piekorz „Nieobecność”, napisana we współpracy z pisarką Ewy Kopisk, a także scenariusze filmowe i adaptacje teatralne.

social position